برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

نور ماوراء بنفش چیست | قیمت لامپUV |

نوشته شده در4 سال قبل
امتیاز دهید0

لامپ یو وی چیست

نور ماوراء بنفش چیست؟

اشعه ماوراء بنفشیا uv نوعی اشعه الکترومغناطیسی است که قادر است پوسترهای نور سیاه را درخشان کند و مسئول برنزه کردن بدن در تابستان - و آفتاب سوختگی است.. با این حال ، قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش به بافت زنده بدن بسیار آسیب می رساند.

تابش الکترومغناطیسی تایبده شده از خورشید در طول موج ها و فرکانس های مختلف به امواج یا ذرات منتقل می شود. این طیف گسترده ای از طول موج به عنوان طیف الکترومغناطیسی (EM) شناخته می شود.

این طیف به طور کلی به منظور کاهش طول موج و افزایش انرژی و فرکانس به هفت منطقه تقسیم می شود. علائم متداول عبارتند از: امواج رادیویی ، مایکروویوها ، مادون قرمز (IR) ، نور مرئی ، ماوراء بنفش (UV) ، اشعه ایکس و اشعه گاما.

نور ماوراء بنفش (UV) در محدوده طیف EM بین نور مرئی و اشعه X قرار دارد و فرکانس هایی در حدود 8 × 1014 تا 3 × 1016 چرخه در ثانیه ، یا هرتز (هرتز) و طول موج حدود 380 نانومتر دارد ( 1.5 × 10-5 اینچ) تا 10 نانومتر (4 × 10-7 اینچ).

مطابق با راهنمای راهنمای اشعه ماوراء بنفش ایالات متحده Navy ، UV به طور کلی به سه زیر باند تقسیم می شود:

• UVA یا نزدیکی UV (315-400 نانومتر)
• اشعه ماوراء بنفش UVB یا UV متوسط (280-315 نانومتر)
• اشعه ماوراء بنفش ، یا ماوراء بنفش بسیار دور (180–8080 نانومتر)

این طول ‌موج‌های با طول ‌موج از ۱۰ نانومتر تا ۱۸۰ نانومتر، گاهی به عنوان خلا یا نور UV شدید مورد استفاده قرار میگیرد و این طول‌موج‌های با هوا مسدود می‌شوند و تنها در خلا منتشر می شود.

یونیزاسیون

اشعه ماوراء بنفش انرژی کافی برای شکستن پیوندهای شیمیایی دارد. به دلیل انرژی بالاتر ، فوتونهای UV می توانند باعث یونیزاسیون شوند ، فرایندی که الکترونها از اتمها جدا می شوند. جای خالی حاصل از آن بر خواص شیمیایی اتم ها تأثیر می گذارد و باعث می شود که آنها پیوندهای شیمیایی جدیدی شکل بگیرند یا شکسته شوند. این فرآیند می تواند برای فرآوری های شیمیایی مفید باشد ، یا می تواند به مواد و بافت های زنده آسیب برساند. به عنوان مثال :آسیب در ضد عفونی کننده سطوح می تواند مفید باشد ، اما اگرناحیه پوست و چشم استفاده شود می تواند مضر باشد ، زیرا بیشتر تحت تأثیر اشعه UVB و UVC با انرژی بالاتر قرار می گیرد.

اثرات اشعه ماوراء بنفش

بیشتر نورهای ماوراء بنفش طبیعی که افراد با آن روبرو می شوند از خورشید است. با این حال ، طبق برنامه ملی سم شناسی (NTP) ، تنها در حدود 10 درصد از نور خورشید اشعه ماوراء بنفش است و فقط حدود یک سوم از این امواج برای رسیدن به زمین به جو نفوذ می کند. از انرژی خورشیدی ماوراء بنفش خورشیدی که به استوا می رسد 95 درصد UVA و 5 درصد آن UVB است.
هیچ میزان اشعه ماوراء بنفش قابل اندازه گیری از اشعه خورشیدی به سطح زمین نمی رسد ، زیرا ازن ، اکسیژن مولکولی و بخار آب در اتمسفر فوقانی کوتاهترین طول موج UV را به طور کامل جذب می کند.

. با این وجود ، "تابش اشعه ماوراء بنفش طیف گسترده [UVA و UVB] قویترین و مضرترین موجودات زنده است" ، طبق گزارش سیزدهم گزارش NTP در مورد سرطان زا.

قیمت لامپ UV

 آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی واکنشی است که در معرض اشعه مضر UVB قرار میگیرد. در اصل ، آفتابسخوتگی ناشی از مکانیسم دفاعی طبیعی بدن است. این مواد شامل یک رنگدانه به نام ملانین است که توسط سلولهایی در پوست به نام ملانوسیت تولید می شود. ملانین نور UV را جذب می کند و آن را به عنوان گرما از بین می برد. هنگامی که بدن آسیب آفتاب را حس می کند ، ملانین را به سلولهای اطراف می فرستد و سعی می کند آنها را از آسیب بیشتر محافظت کند. رنگدانه باعث تیرگی پوست می شود.

گری چوانگ ، استادیار پوست و مو در دانشکده پزشکی دانشگاه تافتز ، در مصاحبه ای با 2013 گفت: "ملانین یک ضد آفتاب طبیعی است." با این وجود ، ادامه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند دفاع بدن را برهم زند. هنگامی که این اتفاق می افتد ، یک واکنش سمی اتفاق می افتد که منجر به آفتاب سوختگی می شود. اشعه ماوراء بنفش می تواند به DNA سلولهای بدن آسیب برساند.بدن این تخریب را حس می‌کند و با خون منطقه را پر می‌کند تا به روند التیام کمک کند.

التهاب دردناکی دراین نقطه نیز رخ می دهد. معمولاً در طی نیم روز از از حد در معرض آفتاب قرار گرفتن، نوعی حساسیت قرمز شبیه آفتاب سوختگی در آن نقطه شروع و احساس می شود.

بعضی اوقات سلولهای دارای DNA که توسط پرتوهای خورشید جهش یافته می شوند ، به سلولهای مشکل سازنده تبدیل می شوند که نمی میرند ولی به عنوان سرطان تکثیر می شوند. چوانگ گفت: "نور ماوراء بنفش باعث آسیب های تصادفی در فرآیند ترمیم DNA وخود DNA می شود اما به گونه ای خواهد بود که سلول ها توانایی جلوگیری از مرگ خویش را دارا خواند بود."

دیگر منابع UV

تعدادی از منابع مصنوعی برای تولید اشعه ماوراء بنفش ابداع شده است. به گفته انجمن فیزیک سلامت ، "منابع مصنوعی شامل غرفه های برنزه کننده ، چراغهای سیاه ، لامپهای قابل استفاده ، لامپهای میکروب کش ، لامپهای بخار جیوه ، چراغهای هالوژن ، لامپهای تخلیه با شدت بالا ، منابع فلورسنت و رشته ای و برخی از انواع لیزرها هستند."

طیف‌سنجی فلوروسانس

بسیاری از مواد - از جمله مواد معدنی، گیاهان، قارچ‌ها و میکروب‌ها، همچنین مواد شیمیایی آلی و غیر آلی - می‌توانند اشعه UV را جذب کنند. جذب باعث می‌شود که الکترون‌ها در ماده به سطح بالاتر انرژی بپرند.جذب باعث می‌شود الکترون‌ها در ماده به سطح بالاتری از انرژی بپرند. سپس این الکترون‌ها در یک سری از مراحل کوچک‌تر به سطح انرژی پایین‌تر باز می‌گردند و بخشی از انرژی جذب‌شده خود را به عنوان نور مریی ساطع می‌کنند.

موادی که به عنوان رنگدانه در رنگ یا رنگ استفاده می شوند و چنین فلورسانسهایی از خود نشان می دهند ، در زیر نور خورشید درخشان تر به نظر می رسند ، زیرا نور UV نامرئی را جذب می کنند و مجدداً آن را در طول موج های قابل مشاهده منتشر می کنند. به همین دلیل از آنها معمولاً برای علائم ، جلیقه های ایمنی و سایر کاربردهایی استفاده می شود که دید بالا از اهمیت بالایی برخوردار است.

طیف‌سنجی فلوروسانس همچنین می‌تواند برای تعیین و شناسایی مواد معدنی خاص و مواد آلی بکار رود.طبق گفته های Thermo Fisher Science ، Life Technologies ، پروب های فلورسنت محققان را قادر می سازد تا اجزای خاصی از مجتمع های بیومولکولی پیچیده ، مانند سلول های زنده ، با حساسیت و گزینش پذیری بالا را تشخیص دهند. "

در لامپهای فلورسنت که برای روشنایی استفاده می شود ، "تابش ماوراء بنفش با طول موج 254 نانومتر به همراه نور آبی تولید می شود که هنگام عبور جریان الکتریکی از بخار جیوه ، ساطع می شود." "این اشعه ماوراء بنفش نامرئی است اما حاوی انرژی بیشتری نسبت به نور مرئی ساطع شده است. انرژی حاصل از نور ماوراء بنفش توسط پوشش فلورسنت داخل لامپ فلورسنت جذب می شود و به عنوان نور مرئی مجدداً منتشر می شود. " لوله‌ های مشابه بدون پوشش فلورسنت, نور uv ساطع می‌کنند که می‌تواند برای ضد عفونی کردن سطوح مورد استفاده قرار گیرد, چون اثرات یونیزه شدن اشعه uv می‌تواند بیشتر باکتری‌ها را بکشد.

لامپهای با نور سیاه به طور معمول از بخار جیوه برای تولید نور ماوراء بنفش موج بلند استفاده می کنند ، که باعث رنگ آمیزی خاص رنگها و رنگدانه ها می شود. لوله شیشه ای با یک ماده فیلتر بنفش تیره پوشانده شده است تا بیشتر نور مرئی را مسدود کند ، و باعث می شود که درخشش فلورسنت برجسته تر به نظر برسد. این فیلتر برای برنامه هایی مانند ضد عفونی کردن لازم نیست.

نور ماورابنفش کیهان شناسی

علاوه بر خورشید, منابع آسمانی زیادی از تابش uv وجود دارد. به گفته ناسا, ستاره‌های جوان بسیار بزرگ در طول‌موج‌های فرابنفش بیشتر می‌درخشند. از آنجا که اتمسفر زمین بخش زیادی از تابش uv را جذب می‌کند, به ویژه در طول‌ موج‌های کوتاه‌تر, مشاهدات با استفاده از بالن با ارتفاع بالا و تلسکوپ‌های چرخان مجهز به سنسورهای تصویربرداری تخصصی و فیلترها برای مشاهده در طیف uv طیف الکترومغناطیسی انجام می‌شوند.

به گفته رابرت پترسون ، استاد نجوم در دانشگاه ایالتی میسوری ، بیشترین مشاهدات با استفاده از دستگاه های همراه شارژ (CCD) انجام می شود ، ردیاب هایی که به گونه ای طراحی شده اند که نسبت به فوتون های با طول موج کوتاه حساس

هستند. این مشاهدات می تواند درجه حرارت سطح گرمترین ستاره ها را تعیین کند و وجود ابرهای گاز مداخله کننده بین زمین و کوثر را نشان دهد.

درمان سرطان

در حالی که قرار گرفتن در معرض نور اشعه ماوراء بنفش می تواند منجر به سرطان پوست شود ، برخی از شرایط پوستی با استفاده از نور UV قابل درمان هستند ، طبق تحقیقات سرطان تحقیقات انگلیس. در روشی موسوم به درمان نور ماوراء بنفش psoralen (PUVA) ، بیماران دارویی مصرف می کنند یا از لوسیون استفاده می کنند تا پوستشان به نور حساس شود. سپس یک نور UV روی پوست می درخشد. PUVA برای درمان لنفوم ، اگزما ، پسوریازیس و ویتیلیگو استفاده می شود.

به نظر می رسد که درمان سرطان پوست با همان مواردی که باعث ایجاد آن شده است ، ضد حساسیت به نظر برسد ، اما PUVA به دلیل تأثیر اشعه ماوراء بنفش نور در تولید سلول های پوستی می تواند مفید باشد. این رشد را کند می کند که نقش عمده ای در پیشرفت بیماری دارد.

نقش اشعه UV در منشا جهان چیست؟

تحقیقات اخیر حاکی از آن است که نور UV ممکن است نقش اصلی در منشاء حیات روی کره زمین بویژه منشا RNA داشته باشد. در مقاله ای در سال 2017 در مجله Astrophysics ، نویسندگان این مطالعه خاطر نشان می كنند كه ستاره های کوتوله قرمز ممكن است از نور ماوراء بنفش به اندازه کافی برای شروع فرآیندهای بیولوژیكی مورد نیاز برای تشكیل اسید ریبونوكلیئیك ساطع نكنند ، كه برای همه انواع زندگی در زمین ضروری است. این مطالعه همچنین نشان می دهد که این یافته می تواند به جستجوی زندگی در سایر نقاط جهان کمک کند.

 

 

 

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

تنظیمات

منو

Smartsupp

برای ذخیره موارد مورد علاقه ، یک حساب کاربری رایگان ایجاد کنید.

ورود

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود